Glasweefsel wordt gebruikt om een constructieversteviging te maken, welk glasweefsel je nodig hebt hangt af van de benodigde stevigheid en de vorm van het object. Hoe zwaarder het weefsel hoe sterker, maar ook lastiger te plooien. Voor complexe vormen is het daarom fijner om in meerdere lagen met een dunner weefsel te werken. Voor het bekleden van objecten zijn 160 en 220 grams de meest gebruikelijke weefsels. Zwaardere weefsel worden gebruikt wanneer er snel sterkte moet worden opgebouwd op eenvoudigere vormen. Lichtere weefsels zoals 25 tot 80 gram worden veel gebruikt in modelbouw.
Veelgestelde vragen
Hier geven we antwoord op veelgestelde vragen met betrekking tot epoxy en andere materialen.
Heb je een vraag die er niet bij staat? Laat het ons weten.
Osmose is het verschijnsel dat op polyester schepen blaasjes ontstaan die uiteindelijk kunnen openbarsten, met alle problemen van dien. We zullen je niet vermoeien met de technische uitleg maar het verschijnsel komt vaker voor bij oudere schepen en heeft vaak te maken met de gebruikte materialen en technieken uit die tijd.
Je herkent osmose door een gaatje te prikken in de blaas. Als hier vocht uitkomt met een zurige geur of vettig aanvoelt dan is de diagnose osmose. Het is noodzakelijk om hier iets aan te doen omdat het snel kan verergeren en zelfs kan leiden tot delaminatie van het polyester.
Voordat men begint met het herstel van osmose moet men er zeker van zijn dat het schip niet te vochtig is. Er zijn speciale vochtmeters in de handel om dit te testen in polyester.
Nu zijn er 2 mogelijkheden:
1. Er zijn slechts plaatselijk wat lichte blaasjes gevonden: Schuur de blaasjes open en spoel ze goed uit met zoet, schoon water. Vervolgens de plek goed laten drogen. De ontstane gaatje kunnen worden gevuld met Mr.Boat epoxyplamuur. Daarna 4-5 lagen epoxy aanbrengen over de reparatieplek.
2. Op het hele schip zitten blaasjes: Als dit het geval is zal de gelcoat moeten worden verwijderd. Dit kan met en speciale schilmachine of door middel van schuren. Vervolgens wordt het schip grondig gespoeld met zoet, schoon water. Daarna zal het schip goed moeten drogen omdat er anders weer kans op nieuwe osmose bestaat.
Op het droge laminaat wordt een eerste laag epoxy aangebracht (eventueel injecteerepoxy als er losse glasvezels zichtbaar zijn). Oneffenheden kunnen nu worden weggeplamuurd waarna er 4-5 lagen epoxy worden aangebracht.
Welke antifouling je moet gebruiken hangt af van het materiaal van de boot, de snelheid van je boot en of je in zoet water of zout water vaart. In ons productoverzicht helpen we je met het vinden van de juiste antifouling. In het productoverzicht staat per product omschreven onder welke omstandigheden je welk product gebruikt. Indien je nog vragen hebt kun je contact met ons opnemen.
Lang niet alle verven zijn bestand tegen permanente waterbelasting. Onder de waterlijn maak je daarom gebruik van een bottomcoat en/of antifouling. Dit is speciale aangroeiwerende onderwaterverf.
Epoxy hecht uitstekend op polyester. Epoxy is bij voorkeur geschikt om polyester reparaties uit te voeren. Het voordeel van epoxy is dat het sterker is dan polyester en volledig waterdicht is, in tegenstelling tot polyester waarbij nog een gelcoat moet worden toegepast.
Indien goed voorbehandeld (ontroest en ontvet) is epoxy prima op staal te gebruiken om bijvoorbeeld te plamuren of een roestwerende coating aan te brengen. Voor oude schepen met veel putcorrosie kan teerepoxy een optie zijn. Deze epoxy bevat een hoog gehalte bitumen waardoor het extra roestwerend is. Door de dikte van de teerepoxy zijn de putten ook minder zichtbaar wat een gladder resultaat oplevert.